Het Nederlandse maaltijdbezorgingsbedrijf Just Eat Takeaway, dat in België werkt als Takeaway.com, denkt erover om zijn Amerikaanse dochter Grubhub weer te verkopen. De miljardenovername van dat onderdeel werd vorig jaar pas afgerond, maar bij aandeelhouders is de laatste tijd onvrede ontstaan over de beurswaarde van het bedrijf. 

Activistische beleggers drongen er daarom op aan Grubhub snel weer af te splitsen of te verkopen. Geruchten dat Grubhub in de etalage zou staan, werden eerder nog tegengesproken door Just Eat Takeaway. 

Het bedrijf zegt nu in een toelichting bij de kwartaalresultaten adviseurs in de hand te hebben genomen om zijn opties voor het onderdeel te onderzoeken. Er wordt niet alleen gekeken naar een volledige verkoop van Grubhub, maar ook een gedeeltelijke verkoop of het in zee gaan met een partner zouden tot de mogelijkheden behoren. 

Volgens Just Eat Takeaway is nog niet zeker of de verkenning tot een deal zal leiden en hoe lang dit proces zal duren. Het bedrijf verwerkte in het eerste kwartaal 264 miljoen bestellingen, 1 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De waarde van al die orders ging wel 4 procent hoger tot 7,2 miljard euro. 

Just Eat Takeaway leed in 2021 een nettoverlies van meer dan een miljard euro, een gevolg van vooral kosten voor overnames. 

Topman Jitse Groen verwacht dat er in 2023 weer winst zal worden geboekt op het niveau van de "adjusted ebitda" (aangepaste winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen).

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.