Ageas behoudt het vertrouwen in Europa en Azië


01 Jun
01Jun

De verzekeringsgroep Ageas heeft de strategie voor de komende drie jaar uit de doeken gedaan tijdens een investeerdersdag. Het plan, Impact24, bevat geen grote verrassingen: Ageas houdt de focus op de Europese en Aziatische markten waarin het al actief is. De groep blijft wel op zoek naar een vierde "thuismarkt" in Europa.

"We zijn ervan overtuigd dat onze bestaande activiteiten, een combinatie van solide en stabiele activiteiten in Europa met groeimarkten in Azie, fundamenteel aantrekkelijk blijven", zo stelt Ageas. De prioriteit is dan ook om die activiteiten verder te ontwikkelen en te versterken. De groep ziet in die landen ook groeikansen in activiteiten als gezondheidszorg, bescherming, digitale platforms en herverzekering.

Overnames zijn mogelijk, maar ook daar geeft Ageas "voorrang aan mogelijkheden om onze leidersposities op bestaande markten in Europa en Azie te versterken, met een uitgesproken voorkeur voor niet-leven, gezondheid of bescherming leven".

Een uitzondering is dat Ageas nog altijd op zoek is naar een vierde "thuismarkt" in Europa, naast België, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Die ambitie stond al in het vorige driejarenplan, maar de zoektocht is nog altijd bezig. De groep ziet mogelijkheden, want "we zien wel wat consolidatie in Europa", aldus een woordvoerster. Het moet gaan om activiteiten die bijdragen aan de winst en waarin Ageas een meerderheidsbelang kan nemen.

De extra Europese markt is nodig om de balans tussen de mature markten in Europa en de Aziatische groeimarkten te behouden. Ageas verwacht immers dat de Aziatische activiteiten de komende drie jaar fors zullen groeien. Ze zullen tegen 2024 goed zijn voor de helft van de groepswinst, tegen zowat 40 procent nu, zo zei CEO Hans De Cuyper tijdens een online presentatie.

Op financieel gebied verwacht Ageas dat de winst per aandel de komende drie jaar gemiddeld zal groeien met 6 tot 8 procent per jaar (tegen 5 tot 7 procent in het vorige driejarenplan). Dat zou moeten leiden tot een winst van 1,1 à 1,2 miljard euro tegen 2024, aldus nog De Cuyper.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.