Akkoord vergroening bedrijfswagens


Vanaf 2026 zullen enkel nog emissievrije bedrijfswagens, zoals elektrische wagens, kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. Bovendien wordt er ook voorzien in stimulansen voor extra laadinfrastructuur, zowel bij mensen thuis als bij bedrijven en in de publieke ruimte.

Ronnie Belmans, CEO van Energyville is ervan overtuigd dat vijf jaar meer dan genoeg tijd is om voldoende laadinfrastructuur te voorzien. Volgens de CEO van EnergyVille waren de fiscale stimulansen voor het plaatsen van laadpalen zelfs helemaal niet nodig. Al benadrukt hij wel dat het om een totaalpakket gaat. Naast de uitfasering van diesel- en benzinewagens moet er ook werk worden gemaakt van de digitale meter en het capaciteitstarief. "Dat hangt allemaal samen", aldus Belmans.

Het federale akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens zal zorgen voor een grote complexiteit voor de bedrijven. Dat zegt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de beslissing om vanaf 2026 enkel nog emissievrije bedrijfswagens in aanmerking te laten komen voor een fiscaalvriendelijk regime.

"De hervorming die de regering voorstelt moet voor werkgevers werkbaar blijven", zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. De werkgeversorganisatie kaart met name de toegenomen complexiteit van de fiscaliteit aan.

De regering bouwt de aftrekbaarheid voor benzine- en dieselvoertuigen namelijk vanaf 1 juli 2023 geleidelijk af. Ook na 2026 is het echter niet verboden om niet-elektrische bedrijfswagens aan te kopen, maar worden die wel tot een kwart duurder. De werkgeversorganisatie vraagt zich ook af waarom zuinige plug-in hybrides en andere duurzame technologie├źn niet langer in aanmerking zullen komen.

Bovendien stelt Voka zich ook vragen bij de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur. Volgens de werkgeversorganisatie volstaat de publieke laadinfrastructuur op de dag van vandaag niet. "Er is dringend nood aan een plan tussen de drie gewesten om de laadinfrastructuur verder uit te bouwen. Laadpalen thuis en in de bedrijven zullen niet volstaan; er zal ook nood zijn aan bijkomende publieke laadinfrastructuur", klinkt het.

Belmans benadrukt dat het tanken bij een elektrische wagen helemaal anders gebeurt dan bij een diesel- of benzinewagen. "Je kan het wat vergelijken met een iPhone. Een elektrische auto hoef je namelijk ook niet altijd volledig vol te tanken", klinkt het. Voor de energie-expert is het plaatsen van voldoende laadpalen tegen 2026 dan ook een "non-probleem".

Voka is wel tevreden dat er niet ingebroken zal worden op de lopende contracten en dat het mobiliteitsbudget wordt bijgestuurd.

Bron: Belga

 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.