Antwerpse haven stelt visie op om goederentransport over het spoor te verdubbelen


31 Mar
31Mar

De federale minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) bracht woensdag een bezoek aan het rangeerstation Antwerpen-Noord in het havengebied. Daar stelden Port of Antwerp, infrastructuurbeheerder Infrabel en coördinator van spooractiviteiten in de haven Railport hun 'spoorvisie' voor.

De gemeenschappelijke spoorvisie komt voort uit een samenwerkingsakkoord uit 2019, waarin de drie partners zich voornamen om tegen 2030 het aandeel van goederen per spoor te verdubbelen van 7 naar 15 procent. Specialisten van de drie bedrijven werkten zeven pijlers uit die aan die ambitie moeten bijdragen. Daarbij gaat het onder meer over het optimaal aansturen van verkeersstromen, de uitwerking van een efficiënt parkeerbeleid voor wagons en gerichte investeringen in verschillende havenzones.

Een belangrijk knelpunt in Antwerpen is het parkeerbeleid. "De Antwerpse haven is op dit moment een beetje de gratis wagonparkeerplaats voor Europa", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. "Dit is een van de enige havens waar er gratis geparkeerd kan worden. We hebben een enorme 1.000 kilometer aan spoor, maar er moet een betere opdeling gemaakt worden tussen actief- en parkeerspoor."

Enkele zaken werden al gerealiseerd. Zo werd op 28 maart het laatste van vijf seinhuizen overgenomen door het centrale seinhuis van Antwerpen-Noord. Dat is een goede zaak voor de veilige en vlotte verkeerssturing van goederentreinen. Daarnaast werd op 15 maart ook nog een speciale havencel opgericht. Hierin zitten verschillende specialisten die al hun spoorkennis in de haven bundelen. Iedereen, elke klant, die een spoorgerelateerde vraag heeft, kan hier terecht voor een snel antwoord.

Volgens Alfaport-voorzitter Bernard Moyson kan een efficiënte aansturing van verkeersstromen al op korte termijn en met beperkte middelen worden gerealiseerd. "Alfaport-Voka dringt al geruime tijd bij Infrabel aan op een meer klantgerichte aanpak, met een actief en dynamisch traffic flow management. De geplande oprichting van een speciale havencel als uniek aanspreekpunt voor bedrijven binnen de haven is een eerste belangrijke stap." 

Moyson wijst ook op het belang van een digitaal spoordataplatform, de zevende pijler van de visie. "Momenteel is de haven nog te vaak een black box. Zowel terminals als verladers hebben er vaak het raden naar waar hun goederen zich bevinden of wanneer ze zullen aankomen op hun bestemming."

Op termijn willen de partners het project breder trekken dan enkel de haven van Antwerpen, waar 50 procent van het goederenspoorvervoer in ons land passeert. "Wat hier goed werkt, kan ook op andere plaatsen toegepast worden. Het plan dat vandaag werd voorgesteld, kan dus een opstap zijn naar een algemene visie van de infrastructuurbeheerder voor het goederenvervoer in heel België."

Bron: Belga 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.