Audi gaat voortaan batterijmodules- en cellen uit Hongarije over het spoor naar de autofabriek in Brussel vervoeren, een primeur voor het Duitse autobedrijf. Tot nu gebeurde dat met vrachtwagens. Deze omschakeling bespaart jaarlijks ongeveer 2.600 ton CO2, klinkt het vrijdag bij Audi Brussels in een persbericht. 

De in België voor de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback benodigde batterijmodules en -cellen worden tot nu toe met de vrachtwagen over het ongeveer 1.300 kilometer lange traject van bij de toeleverancier in Hongarije getransporteerd. Daarvoor rijden elke dag 12 tot 15 volgeladen voertuigen dwars door Europa. 

De karavaan wordt dus nu vervangen door het transport per spoor, met DB Cargo. Begin 2023 moet de overschakeling, die vorige maand opgestart werd, afgerond zijn. Waar mogelijk wordt zelfs gebruik gemaakt van trajecten waar de verbruikte stroomhoeveelheid uitsluitend uit hernieuwbare bronnen zoals wind-, water- of zonne-energie gehaald wordt. In Hongarije en België gebruikt Audi het product DBeco neutral, wat betekent dat het bedrijf de verbruikte stroomhoeveelheid compenseert met klimaatcertificaten. De tijdens het transport geproduceerde CO2 wordt zo op een andere plaats weer bespaard. 

"Onze site is al sinds 2018 CO2-neutraal in de balans. Daarom streven we ook in de supply chain naar een duurzame focus en leveren we op alle niveaus onze bijdrage aan de bescherming van het milieu", aldus Volker Germann, CEO van Audi Brussels. Het bedrijf wil wat in Brussel gebeurt tegen 2025 ook uitbreiden naar de hele onderneming. Ook het transport van afgewerkte producten, dat vandaag al grotendeels over het spoor verloopt, moet de komende jaren nog verder omhoog.

Bron: Belga

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.