03 Dec
03Dec

De beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en De Lijn wordt wellicht stilzwijgend verlengd. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) donderdag in het Vlaams Parlement gezegd. De bestaande beheersovereenkomst, die liep van 2017 tot 2020, werd al eens met een jaar verlengd. Door verschillende factoren, maar vooral door COVID, is het volgens Peeters niet gelukt om een nieuw openbaredienstencontract met De Lijn af te sluiten dat begin 2022 kan ingaan.

In de beheersovereenkomst of het openbarendienstencontract spreken De Lijn en de Vlaamse regering traditioneel de wederzijdse rechten en verplichtingen af. Het gaat dan om afspraken en streefdoelen rond reizigers, kwaliteit, kostendekkingsgraad, enz... De vorige overeenkomst liep in principe af in 2020, maar werd met een jaar verlengd. Bedoeling was om in 2022 te starten met een nieuwe overeenkomst. 

Maar dat zal niet lukken, zo moest minister van Mobiliteit Lydia Peeters donderdag toegeven in het Vlaams Parlement. Volgens de Open Vld-minister spelen daarbij tal van factoren mee, gaande van de vertraging bij de invoering van de basisbereikbaarheid, de problemen met de mobiliteitscentrales, maar vooral de COVID-crisis. "We zitten met een aantal problemen bij De Lijn die we niet hadden kunnen voorzien en dat heeft vooral te maken met COVID", aldus Peeters. "Door die factoren moeten we uitgaan van een stilzwijgende verlenging van de bestaande beheersovereenkomst", klonk het.

De linkse oppositiepartijen Groen en Vooruit reageren ontgoocheld op het uitblijven van een nieuwe overeenkomst. "Alles wat het openbaar vervoer betreft, loopt vertraging op", verzuchtte Els Robeyns (Vooruit). Stijn Bex (Groen) van zijn kant spreekt van een vertrouwenscrisis tussen de top van De Lijn en de minister, verwijzend naar het kritische interview dat directeur-generaal Ann Schoubs en voorzitter Marc Descheemaecker onlangs gaven in De Morgen. 

Minister Peeters ontkent dat er sprake is van een "vertrouwenscrisis". Ze verdedigt ook de keuze om nu geen overeenkomst met scherpe ambities door de strot van De Lijn te duwen. "De Lijn heeft de kostendekkingsgraad de voorbije jaren kunnen verhogen naar 20 procent. Door COVID is die opnieuw teruggevallen naar 14 procent. Moet ik nu aan De Lijn gaan zeggen dat die, in deze omstandigheden, naar 25 procent moet? Nogmaals, ik had ook graag een openbaredienstencontract gehad, maar er zijn een aantal dingen die niemand in de hand had."

Bron: Belga 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.