Belgische entertainment- en mediasector zal dit jaar met 7,2 procent groeien


De Belgische entertainment- en mediasector zal zich dit jaar herstellen van de coronacrisis en een groei van 6,5 procent laten optekenen. Dat voorspelt consultancybureau PwC in zijn Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025.

Die groene cijfers komen er na een donkerrood jaar voor de sector waarin een daling van de inkomsten met 7,8 procent werd genoteerd, de grootste daling in de geschiedenis van het rapport dat aan zijn 22ste editie toe is. Wereldwijd daalden de inkomsten uit entertainment en media in 2020 met 3,8 procent.

De entertainment- en mediasector, die goed is voor een waarde van 10,04 miljard euro in België, zal volgens PwC in 2022 een groei met 7,2 procent laten noteren. Wereldwijd gaat het consultancybureau uit van een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 5 procent tussen 2021 en 2025. Hierdoor zouden de inkomsten van de sector in 2025 wereldwijd 2,3 biljoen euro bedragen en 12,74 miljard euro in België.

De toegenomen digitale consumptie vormt de drijvende kracht achter de groei in de sector. Toch blijft de traditionele tv en home video het grootste consumentensegment ter wereld. In België staat dat segment op een tweede plaats met 1,83 miljard aan inkomsten, al zal het belang ervan de komende jaren voort krimpen.

Vooral mobiele internettoegang zal de marktgroei aanjagen, waarbij de inkomsten zullen stijgen van 1,4 miljard in 2020 naar 2,6 miljard in 2025.  De coronapandemie heeft het wereldwijde dataverbruik verder aangewakkerd, aangezien veel consumenten veel vaker moesten thuisblijven.

Ook streaming kende in 2020 een explosieve groei. Video-on-demand zal naar verwachting stijgen met een CAGR van 13,75 procent tegen 2025, waardoor het goed is voor een industrie ter waarde van 383 miljoen euro. Daarnaast gaat ook de gamingindustrie er met rasse schreden op vooruit. Voor 2021 wordt de markt op 793 miljoen ingeschat, wat tegen 2025 zou stijgen tot 928 miljoen euro.

Volgens PwC zal de media- en entertainmentsector na de coronacrisis definitief van gezicht veranderen. " De centrale rol die het alsmaar uitdijende scala aan media-ervaringen speelt in het leven van mensen, zal alleen maar sterker worden. De grote verschuivingen die zich voordoen - waarbij consumenten meer tijd thuis doorbrengen en zich richten op een meer persoonlijke relatie met content en ervaringen - hebben het belang benadrukt van het wekken van vertrouwen bij mensen, nu zij meer entertainment en media toelaten in hun huiselijke ruimtes", besluit Axel Smits, voorzitter van PwC België.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.