Supermarktgroep Colruyt heeft opnieuw geïnvesteerd in het Nederlandse zeewierplatform The Seaweed Company. Met het geld kan het bedrijf, dat zeewier verwerkt in onder meer vleesproducten, gezondheids- en veevoedersupplementen, "grootschalig uitgebouwd worden", zo klinkt het dinsdag in een persbericht. 

Colruyt Group is sinds 2019 minderheidsaandeelhouder van The Seaweed Company. De retailer uit Halle breidt met de nieuwe investering zijn belang uit tot 21 procent. Het zeewierplatform wil dankzij de investering meer zeewierboerderijen installeren en meer zeewierproducten op de Europese markt brengen. Dat doet het met de labels Blue Farming (gericht op de landbouw, met bijvoorbeeld veevoedersupplementen) en Blue Health (voor consumenten, met gezondheidssupplementen en hybride vleesproducten). 

"Door onze zeewierkennis en -expertise te verbinden met de sterktes van anderen, zoals die van Colruyt Group, kunnen we belangrijke stappen zetten op het vlak van duurzame landbouw en voedseltoepassingen," vertelt SeaEO Joost Wouters.

Colruyt is al langer geïnteresseerd in zeewier. Stefan Goethaert, directeur Fine Food, Retail Services en Private Label en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van Colruyt Group, bevestigt dat The Seaweed Company en Colruyt Group een goede match zijn: "Zeewier is enorm veelzijdig en kan verwerkt worden in voeding, dierenvoeder, meststoffen en zelfs als alternatief voor plastic in verpakkingen." Colruyt wil op termijn bijvoorbeeld zelf zeewier kweken in de zeeboerderij die voor de kust van Nieuwpoort moet komen, en ze onderzoekt of er zeewier kan worden verbouwd bij haar windmolens op zee.

Bron. Belga

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.