Supermarktketen Colruyt zal binnenkort starten met thuislevering, te beginnen in Antwerpen en Brussel. Ook voor de verdere uitbouw van het winkelnet mikt het bedrijf uit Halle op de grootsteden. In Brussel, Antwerpen, Gent en Luik wil Colruyt groeien met bijkomende winkels, zo deelde de retailer dinsdag mee tijdens een persmoment voor journalisten en analisten. 

Volgens Jo Willemyns, als COO Food Retail en Marketing Services verantwoordelijk voor de voedingswinkels van de Colruyt Group, is er nog ruimte om te investeren in het winkelpark in België, Frankrijk en Luxemburg. "Er gaan meer winkels komen van de verschillende formules", aldus Willemyns. Voornamelijk in de grootstad, voor Colruyt zijn dat in eigen land Brussel, Antwerpen, Gent en Luik, is er nog ruimte om te groei en. 

"Historisch hebben we daar een lager marktaandeel, en dat willen we nu versneld dichtfietsen", zei Willemyns. Colruyt zal daarbij niet zoals andere spelers in de sector werken met een franchiseformule, maar met geïntegreerde voedingswinkels - winkels in eigen beheer. Daarvoor kijkt het bedrijf achter ketens als Colruyt, OKay en Bio-Planet naar de bestaande winkelformules, nieuwe formules die de groep ontwikkelt zoals OKay Direct, en ook e-commerce. 

Via afhaaldienst Collect&Go kan de Colruyt-klant zijn boodschappen al bestellen en afhalen in een afhaalpunt. Dat concept, de "klassieke pick-up", werkt zeer goed in ruraal gebied en de voorstad, klinkt het, maar Colruyt wil verder gaan. "Binnenkort gaan we starten met levering aan huis. Dat gaan we met eigen chauffeurs organiseren vanuit ons e-DC in Londerzeel (distributiecentrum voor e-commerce, nvdr.). We beginnen met Brussel en Antwerpen, de grootstad", dixit Willemyns. 

In die steden heeft Colruyt een aantal gemeenten gekozen voor de opstart. Nadien wil Colruyt de dienst verder uitrollen, waarbij het vooral kijkt naar de bevolkingsdichtheid en koopkracht. Volgende week komt Colruyt - de groep publiceert dan ook de jaarcijfers - met de aankondiging en details van de thuisleveringsdienst, verduidelijkte hij nog. Eerder waren er al testprojecten met thuislevering, maar de uitrol kwam er tot nu toe niet. 

Voorts zet Colruyt verder op het zogenaamde 'peer-to-peernet'. Daarbij bezorgen klanten voor elkaar de bestelde boodschappen. Het aantal regio's zal uitgebreid worden. Meer algemeen zet Colruyt ook in op verse bakkerijproducten en de foodboxen van Foodbag. 

"We blijven de laagste prijzen garanderen. Zwart op wit, iedere dag opnieuw. Boven die laagste prijzen zijn er promo's die we heel duidelijk in het rood aangeven" kwam de COO nog terug op de recentelijke aanpassingen van het systeem met de 'rode prijzen'. Het bedrijf riep dinsdag pers en analisten bijeen om te verduidelijken wat de visie van het bedrijf is met de verschillende, en vaak diverse, onderdelen en hoe die aan elkaar hangen. Zo heeft het bedrijf een eigen fitnessketen, Jims, verkoopt het fietsen met de keten Bike Republic of zijn er bijvoorbeeld de speelgoedketen Dreamland en Dreambaby, dat babyartikelen verkoopt, of modewinkel ZEB. 

CEO Jef Colruyt verduidelijkte dat het actief is rond vier kerngebieden. Voeding, gezond en welzijn, non-food en tot slot energie. Colruyt Groep is meer dan een winkelier, klonk het. Die vier gebieden zijn volgens de CEO goed voor ongeveer een kwart van het huishoudbudget. "Daarmee denken we 25 procent van het bestedingsbudget van de consumenten en gezinnen te bereiken, of rond de 9.000 euro per jaar." 

Maar "retail blijft ons hoofdvak", verzekerde hij. "Dat is ons 'métier' dat we al 90 jaar uitoefenen." Voeding blijft het belangrijkste, maar het bedrijf heeft doorheen de jaren ook vaak nieuwe initiatieven genomen. "Dat is het verhaal van "één vier". Eén initiatief is een heel groot succes, één is een catastrofe en twee zijn net goed genoeg of net niet goed genoeg." 

Jef Colruyt wees ook op de zeer uitdagende marktomstandigheden. Na corona kwam immers de geopolitieke stabiliteit in het gedrang. Prijzen gaan daarbij fors de hoogte in. Volgens de CEO zal er daarom dialoog nodig zijn met leveranciers en spelers in de keten. 

"Naast digitalisering is duurzaamheid het belangrijkste thema de komende 10-20 jaar", aldus Colruyt. Qua groene stroom is de Colruyt Group nu bijvoorbeeld goed voor 1,2 gigawatt capaciteit. "We gaan richting 2 gigawatt tegen eind volgend jaar." Via tankstationketen Dats24 zet de groep ook in op waterstof. Die brandstof moet volgens Colruyt de toekomst bieden voor het zwaar transport. Tegen medio 2023 moeten er ook duizend laadpalen zijn aan de winkels voor elektrische voertuigen en de groep investeerde net in een nieuw laadpalenproject.

Bron: Belga


Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.