D'Ieteren trekt dividend stevig op


De groep D'Ieteren, die onder meer de merken van autogroep Volkswagen invoert in België, trekt het dividend voor 2020 stevig op, tot 1,35 euro per aandeel. Voor 2019 werd uiteindelijk 1 euro per aandeel dividend betaald. Analisten gepolst door Bloomberg hadden gemiddeld genomen gerekend op een dividend van 1,10 euro per aandeel. Ondanks de coronacrisis wist D'Ieteren vorig jaar solide resultaten neer te zetten, met dank aan autobeglazingsdochter Belron, zo heeft het bedrijf maandag nabeurs bekendgemaakt.

De groep boven Belron, Volkswagen-importeur D'Ieteren Automotive en de Italiaanse schriftjesmaker Moleskine, zag de geconsolideerde winst voor belastingen vorig jaar met 11,2 procent stijgen, tot 332,7 miljoen euro. De omzet, die in 2019 nog boven de kaap van de 8 miljard euro uitkwam, daalde met 10,1 procent, tot 7,217 miljard euro.

Belron kende een organische omzetdaling van 7,5 procent. De winst voor belastingen steeg evenwel aanzienlijk (+44,6 procent) dankzij een positief mixeffect, een verbeterde productiviteit en een strenge kostenbeheersing. Moderne ingewikkeldere voorruiten zorgden voor hogere gemiddelde prijzen voor vervanging. Bij 17 procent van de gevallen van vervanging van een voorruit was een herkalibrering van geavanceerde rijhulpsystemen nodig, waar dat een jaar eerder nog bij 11 procent het geval was. D'Ieteren-CFO Arnaud Laviolette verwacht dat dit aandeel in de toekomst nog zal toenemen.

D'Ieteren Automotive kende vorig jaar door de coronacrisis een daling van de verkopen met 11,5 procent en van de aangepaste winst voor belastingen met een vijfde. Die daling weerspiegelt voornamelijk lagere importvolumes, gedeeltelijk gecompenseerd door een positieve mix en kostenbeheersing. Het marktaandeel van D'Ieteren Automotive steeg van 22,8 procent in 2019 naar 23,6 procent. Dat was voornamelijk te danken aan de merken Skoda, Audi en Porsche. Het merk Volkswagen - dat wel het grootste merk blijft in België - daalde licht.

Schriftjesdochter Moleskine, die in 2019 ook teleurstellende resultaten neerzette, blijft een zorgenkind voor D'Ieteren en was vorig jaar zwaar getroffen door de coronacrisis. Moleskine zag de verkopen met 37,6 procent afnemen en leed een verlies voor belastingen van 13,5 miljoen euro. In april vorig jaar werd Daniela Riccradi aangesteld als nieuwe CEO bij Moleskine.

Voor dit jaar verwacht de groep D'Ieteren, in de veronderstelling dat er geen nieuwe of strengere lockdowns komen in de belangrijkste regio's waar hij actief is, dat de winst voor belasting met minstens een kwart zal toenemen ten opzichte van 2020. Alle activiteiten zouden herstel moeten laten optekenen.

De groep D'Ieteren zit op een berg cash en zoekt daarvoor nog steeds naar interessante overnameprooien. Maar op de vraag of de coronacrisis interessante opportuniteiten biedt, antwoordt D'Ieteren-topman Francis Deprez dat "bedrijven die D'Ieteren zouden kunnen interesseren niet goedkoper geworden zijn". "Potentiële deals zijn niet goedkoper geworden, maar we blijven gedisciplineerd en zijn niet gehaast", aldus Deprez.

 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.