10 Nov
10Nov

De Duitse autoconstructeur Daimler wil een recyclagefabriek op poten zetten. Zo wil het het bedrijf boven Mercedes en Smart waardevolle grondstoffen recupereren en opnieuw gebruiken. Dat heeft topman Ola Källenius woensdag aangekondigd op een autoconferentie van zakenkrant Handelsblatt.

Verdere details gaf de Zweedse CEO niet. Daimler wil het aandeel van gerecycleerde onderdelen in zijn wagens stapsgewijs optrekken. Daarbij verwees Källenius ook naar batterijcellen. Voor elektrische bolides zijn ook batterijen van gerecycleerd materiaal mogelijk. Daimler werkt alvast samen met partners, er "zijn grote stappen voorwaarts gemaakt".

Concurrent BMW waarschuwde op het event van Handelsblatt dan weer voor de gevolgen van een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035. Die plannen om diesel- en benzinemotoren uit te faseren zijn volgens topman Oliver Zipse "schadelijk voor het klimaat". Er zijn volgens Zipse onvoldoende laadpalen in Duitsland en Europa voor elektrische wagens en is er ook niet voldoende groene stroom. Bij een verbod op nieuwe verbrandingsmotoren zullen oudere wagens langer blijven rijden, klinkt het. De plannen zijn volgens Zipse niet volledig doorgerekend.

Daimlers vrachtwagendivisie Daimler Truck liet woensdag overigens ook weten in zee te gaan met de Franse oliereus Total voor trucks aangedreven met waterstof. Beide bedrijven ondertekenden een overeenkomst voor de uitbouw van waterstofinfrastructuur voor vrachtwagens.

Total wil tegen 2030 direct of indirect tot 150 waterstoftankstations uitbaten in Duitsland, Frankrijk en de Benelux-landen. Daimler wil vanaf 2025 trucks waterstoftrucks met een brandstofcel aanbieden aan klanten in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.