28 Oct
28Oct

Een bedrijf dat wil meetellen in het digitale tijdperk moet in zijn raad van bestuur minstens drie leden hebben die voldoende digitaal geletterd zijn. Het is bewezen dat dit tot betere prestaties leidt. Haalt de raad die norm niet, dan kan het bedrijf actie ondernemen om de digitale kennis van zijn bestuurders op te krikken.

Het digitale tijdperk biedt niet alleen kansen aan ondernemingen, het draagt ook diverse risico’s in zich. Denk maar aan verstoringen van het bedrijfsmodel. Of aan de gevolgen van cyberaanvallen.

Daarom is het belangrijk dat de top van een bedrijf digitaal onderlegd is. Een studie van Peter Weill (senior onderzoeker en voorzitter van het MIT Center for Information Systems Research, CISR) en Stephanie Woerner (onderzoekster bij het CISR) leert dat deze eigenschap vooral van cruciaal belang is voor leden van een raad van bestuur omdat het een differentiator voor de financiële prestaties van hun onderneming is. De onderzoekers toonden aan dat bedrijven waarvan de bestuursleden digitaal onderlegd zijn beter presteren op het vlak van omzetgroei, rendement op activa en toename van de marktkapitalisatie. 

Een kwart haalt de norm

Weil en Woerner analyseerden daartoe de digitale knowhow van raden van bestuur van bedrijven met beursnotering in de VS. Ze deden dat op basis van enquêtes, interviews en bedrijfscommunicaties. Ook verdiepten ze zich in de biografieën van 40.000 bestuurders. Ze kwamen tot de conclusie dat slechts 24% van de bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard dollar een digitaal onderlegde raad van bestuur had. Digitale geletterdheid definieerden ze daarbij als inzicht in de impact van opkomende technologieën die de komende tien jaar het succes van bedrijven kunnen bepalen.

De digitale geletterdheid omvat volgens hen drie zaken:

  • Individuele bestuursleden moeten op ondernemingsniveau inzicht hebben in de huidige technologie zoals digitale platforms, AI, big data en in processen die nieuwe bedrijfsmodellen, een verbeterde klantervaring en efficiënte bedrijfsvoering mogelijk maken. Ze moeten ook weten hoe ze met die mogelijkheden kunnen experimenteren en hoe ze die kunnen opschalen.
  • Om een statistisch significante impact te hebben, moet de raad van bestuur minstens drie leden tellen die digitaal geletterd zijn. De onderzoekers vonden weinig verschil in financiële prestaties tussen bedrijven met één of twee digitaal onderlegde directeurs. Bedrijven met drie of meer digitaal onderlegde bestuurders hadden 17% hogere winstmarges, 38% hogere omzetgroei, 34% hoger rendement op activa en 34% hogere groei van de marktkapitalisatie.
  • Digitaal onderlegde bestuursleden gebruiken hun inzicht in trends en transformaties om managers te helpen het grotere plaatje te begrijpen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd. In plaats van het projectrisico van een initiatief te evalueren, kijken ze bijvoorbeeld naar het risico om iets nieuws niet te doen.

Bouw aan een digitaal geletterde raad van bestuur

Als een raad van bestuur geen of onvoldoende digitale kennis heeft, kan hij geen grip krijgen op belangrijke elementen van de strategie van de onderneming. Hij kan dan ook zijn cruciale rol niet spelen om ze naar een succesvolle toekomst te leiden. Maar bedrijven kunnen de manco’s wel verhelpen. De onderzoekers stellen daarbij een aanpak in drie stappen voor.

Vooreerst merken Weil en Woerner het belang op van het toevoegen van nieuwe bestuurders. "Voor de meeste raden van bestuur zou het hebben van drie digitaal onderlegde bestuurders betekenen dat er ten minste één nieuw bestuurslid bij moet komen", stellen ze.

De tweede stap is het wijzigen van de agenda van de raad van bestuur door de digitale geletterdheid van de bestaande leden te verhogen, bijvoorbeeld via het aantrekken van externe adviseurs. Daarnaast kan ook het digitaal toerisme worden aangewakkerd. Daarbij denken ze aan het bezoeken van geboren digitale bedrijven en van niet-concurrerende bedrijven in vergelijkbare industrieën die vooruitgang hebben geboekt in digitale transformatie. De raad van bestuur kan ook strategische retraites houden om zich te richten op digitale bedreigingen en kansen, met externe sprekers praten en deelnemen aan casestudies van leermogelijkheden.

Tot slot kunnen bedrijven zelfgestuurd leren aanmoedigen door middel van cursussen, onderzoeksrapporten, conferenties en mentorschap.

Lees het originele artikel op https://mitsloan.mit.edu/press/mit-sloan-study-finds-financial-benefits-to-having-a-digitally-savvy-board 

Auteur: Johan Van Geyte

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.