Er is een nieuwe stap gezet in de fusie tussen de hogesnelheidstreinoperatoren Eurostar en Thalys. Er werd een overkoepelende holding gecreëerd, Eurostar Group, zo heeft de Franse spoorwegmaatschappij SNCF vrijdag bekendgemaakt.

De holding is gevestigd in Brussel en is voor 18,5 procent in handen van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zo bevestigt deze laatste. De andere aandeelhouders van de holding zijn SNCF Voyageurs (55,75 procent), Caisse de dépôt du Québec (19,31 procent) en fondsen beheerd door Federated Hermes Infrastructure (6,44 procent). 

Eurostar en Thalys, die voor 100 procent in handen zijn van de holding, blijven volwaardige spoorwegmaatschappijen die gevestigd zijn in respectievelijk Londen en Brussel, zegt SNCF nog. 

De ambitie is om na de samenvoeging het aantal vervoerde reizigers binnen tien jaar op te trekken naar 30 miljoen, tegen 18 miljoen in 2019. Dat zal gebeuren met één enkele merknaam, zo bevestigt SNCF nog eens: Eurostar. Het merk Thalys zal dus op termijn verdwijnen. 

"De nieuwe entiteit zal het grootste internationale hogesnelheidsnetwerk in West-Europa aanbieden en wil in de komende jaren een ambitieus duurzaamheidsbeleid voeren", klinkt het in een persbericht. 

Jacques Damas krijgt de leiding

De CEO van Eurostar, Jacques Damas, werd aangeduid als bestuursvoorzitter van de holdingstructuur. Damas werd in oktober 2020 CEO van Eurostar. Hij startte in 1982 bij de SNCF-groep en bekleedde er verschillende leidinggevende functies, waaronder die van Chief Operational Officer voor Eurostar tussen 2000 en 2005, tijdens de lancering van de eerste hogesnelheidslijn in het Verenigd Koninkrijk. 

Hij keerde in 2005 terug naar SNCF, waar hij in 2006 werd benoemd tot lid van het directiecomité van SNCF als COO. Vervolgens werd hij in 2012 adjunct-algemeen directeur. Hij begon in 2014 bij de Keolis-groep als Executive Director verantwoordelijk voor veiligheid, exploitatie en onderhoud, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij was ook vertegenwoordiger van de Europese Spoorweggemeenschap (CER) van 2009 tot 2013 en was lid van de Raad van Bestuur van Thalys van 2012 tot zijn benoeming tot CEO van Eurostar. 

Het fusieproject van Eurostar en Thalys (met de naam "Green Speed") werd in september 2019 voor het eerst naar buiten gebracht. Tijdens de coronacrisis verdween het project tijdelijk in de koelkast. In maart dit jaar keurde de Europese Commissie de fusie goed.

Thalys werd opgericht in 1995. De rode hst's sporen door België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Met 7,85 miljoen vervoerde reizigers boekte Thalys in 2019 een omzet van net geen 550 miljoen euro. Er werken ruim 600 mensen. 

Eurostar is een jaartje ouder dan Thalys en voert vanuit België, Frankrijk en Nederland reizigers naar het Verenigd Koninkrijk. In 2019 vervoerde Eurostar 11,1 miljoen reizigers, goed voor een omzet van iets meer dan een miljard pond (1,2 miljard euro). Er werken bijna 1.500 mensen.

Bron: Belga


Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.