07 Dec
07Dec

In de categorie 'grote ondernemingen' zette beveiligingsbedrijf G4S de beste prestaties neer om medewerkers te betrekken bij de organisatie. Dat oordeelde een jury van HR-experten onder leiding van Conny Vandendriessche tijdens de tweede editie van de Employee Engagement Awards. 

De jury was vooral onder de indruk van hoe G4S met een babysittersapp, sport, steun aan goede doelen en een psychologische hulplijn inspeelt op de noden van zijn medewerkers. 

Onderzoek van de internationale consultancy-organisatie Gallup geeft aan dat 87% van de medewerkers zich niet echt betrokken voelen bij het bedrijf waarvoor ze werken. 

Volgens Herculean Alliance, dat zich specialiseert in employee engagement, is dat vaak te wijten aan de beperkte initiatieven om het engagement op de bedrijfsvloer te stimuleren. De Employee Engagement Awards wil daarom net die initiatieven in de verf zetten. Zeker in coronatijden waarbij bedrijven het extra moeilijk hebben om hun medewerkers enthousiast en bevlogen te houden. 

Ook beveiligingsbedrijf G4S zette tijdens de liveshow op Kanaal Z zijn personeelsbeleid in de kijker. De afgelopen jaren zette de organisatie sterk in op verschillende initiatieven met oog en oor voor de noden, visies en wensen van zijn medewerkers. 

"Het is belangrijk dat we ook binnen onze organisatie een veilige omgeving creëren in een complexe wereld. Iedereen moet bij ons zorgeloos kunnen werken. En dus is het belangrijk om oog te hebben voor wat er binnen onze collega's leeft. Alleen op een werkplek waar er aandacht is voor jou als persoon, vind je ook de energie voor je werk zelf. We zijn dan ook blij dat we met G4S mooie projecten kunnen opzetten en nog blijer dat zoveel collega's zich hierachter scharen. Deze award is een mooie bekroning op de inspanningen die we daarvoor leveren. Daar zijn we dus zeer trots op," aldus Bruin Bourgois, Cluster Managing Director bij G4S Belgium 

Mens achter de medewerkers niet laten stikken 

De jury was sterk onder de indruk hoe G4S oog heeft voor de persoonlijke noden van de medewerkers. Een sterk staaltje was hoe het beveiligingsbedrijf tijdens de overstromingsramp in juli te werk ging. G4S richtte een platform op waar medewerkers elkaar hulp konden bieden naargelang de (materiële) behoeften. Medewerkers die ernstige materiële schade hadden geleden, konden rekenen op financiële ondersteuning van het bedrijf. 

Daarnaast toonde G4S zich ook een verantwoordelijke werkgever in volle coronacrisis. Toen bleek dat verschillende collega's het risico liepen om tijdelijk werkloos te worden, konden zij zich herscholen om tijdelijk een ander team te versterken. G4S werkte ook samen met andere organisaties, die juist omwille van de crisis extra handen konden gebruiken. Collega's die zich sterk geïsoleerd voelden konden bovendien ook terecht bij een hulplijn. Tot slot startte de beveiligingsorganisatie ook een samenwerking met de babysitapp Bsit. 

"De afgelopen periode was voor al onze medewerkers enorm heftig. Zowel de crisis als de overstromingen hadden op veel collega's een enorme persoonlijke impact. Daar konden we als organisatie niet blind voor zijn. Door goed te luisteren naar onze medewerkers, wisten we waar de noden lagen. Veel medewerkers lieten ons weten hoe dankbaar ze waren dat ze niet aan hun lot werden overgelaten, " vertelt Evelien Vandersmissen, HR Recruitment and Development Manager bij G4S Belgium 

Trots op inzet medewerkers 

Maar de medewerkers van G4S laten ook van zich zien en horen. Binnen het V4You-programma engageerden 1839 medewerkers (1 op de 3 G4S'ers) zich om te sporten voor het goede doel. 20 medewerkers doorstonden zelfs een heuse triatlon. Medewerkers van G4S laten zo zien wat ze in hun mars hebben. 

Daarnaast deelden G4S-medewerkers hun vernieuwende ideeën om de organisatie te verbeteren tijdens een hackathon. Door zowel de inzet van de vele medewerkers als de organisatie van de initiatieven mag G4S zich dit jaar de beste 'employee engager' onder de grote ondernemingen noemen.  

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.