Gebruik van digitaal leerplatform Bingel groeit verder


07 Jan
07Jan

In het eerste trimester van dit schooljaar is het gebruik van Bingel, het populairste leerplatform voor het lager onderwijs, verder gegroeid. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar worden er gemiddeld per dag 20 procent meer oefeningen gemaakt. "De structurele stijging die we nu zien, toont dat de leerkrachten de mogelijkheden blijven gebruiken die ze tijdens de lockdown ontdekt hebben", zegt Winfried Mortelmans, CEO van de educatieve uitgever Van In, die Bingel ontwikkelt.

In 86 procent van de Vlaamse basisscholen wordt Bingel gebruikt, en dat gebruik zit in stijgende lijn in vergelijking met de pre-coronaperiode. Van In wijst erop dat dit een gevolg is van de opleidingen die leerkrachten gevolgd hebben. De leerkrachten zetten de oefeningen klaar, met de bedoeling om vooral binnen de klasmuren en tijdens de schooluren gepersonaliseerd aan de slag te gaan. Zo kan onder meer de leerachterstand die bepaalde leerlingen hebben opgelopen tijdens de lockdown aangepakt worden.

Van In merkt verder nog op dat leerkrachten meer sturen, terwijl de leerlingen vroeger spontaner oefenden. Het platform laat leerkrachten toe om oefeningen klaar te zetten op het niveau en voor de specifieke uitdagingen van elke leerling. "Het gebruik van digitale platformen zoals Bingel maakt deel uit van het 'blended leren'", zegt Mortelmans. "Dat kan in de klas of thuis, en is niet beperkt tot het online lesgeven."

Ook Diddit, Van Ins digitaal leerplatform voor het het middelbaar, kent stijgende cijfers: in het eerste trimester werden ruim de helft meer gebruikers en de helft meer oefeningen gemaakt dan in dezelfde periode vorig schooljaar. Van In merkt wel op dat de tweede en derde graad al een aantal weken online les volgen, terwijl de leerlingen van het lager onderwijs nog altijd fysieke lessen volgen. 

Bron: Belga

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.