Helft Belgische bedrijven overleeft coronacrisis ternauwernood


De impact van de pandemie op de omzet en de cashflow is bij de helft van de Belgische bedrijven zo groot dat ze aangeven maar net het hoofd boven water te kunnen houden. Eén op de twee Belgische bedrijven stelt bovendien nog altijd niet dezelfde winstmarges te halen als voor de COVID-19-uitbraak in 2020. Ook elders in Europa zitten miljoenen KMO's, goed voor meer dan de helft van het Europese BBP, in de gevarenzone. Dat blijkt uit het European Payment Report 2021 dat financieel dienstverlener Intrum vandaag publiceert.

Bedrijfsleiders in heel Europa voorzien onzekerheid voor meerdere jaren. Bij de helft van de Belgische bedrijven heeft de door de pandemie gedaalde winstmarge zich vandaag nog niet hersteld. Vooral in het bank- en verzekeringswezen, de retail, de horeca, de maakindustrie en de chemiesector blijft de terugkeer van pre-COVID-19 winstmarges uit.

Bedrijven zijn Jekyll en Hyde over toekomst

De helft van de Belgische bedrijven (49%) denkt dat de impact van de coronacrisis nog minstens één jaar voelbaar zal zijn. Eén op acht Belgische bedrijven (13%) vreest zelfs een herstelperiode van twee jaar of langer. Langs de andere kant, is bijna een op twee Belgische bedrijven (46%) vandaag enthousiaster over de bedrijfsgroei en de toekomst dan het in vele jaren was. 

"De cijfers tonen dat de onzekerheid nog wel even zal blijven hangen. Dat neemt niet weg dat veel bedrijven positief naar de toekomst kijken nu we dankzij de vaccinaties de coronacrisis stilaan verlaten. De pandemie heeft bedrijven ertoe aangezet om aan zelfreflectie te doen en nieuwe manieren van werken te proberen. Dat gaat van de introductie van thuiswerk tot digitale transformatie en een grotere aandacht voor bescherming van de cashflow," vertelt Christophe De Boeck, woordvoerder van Intrum

Overlevingstactieken en cashflow beveiligen

Om de coronacrisis te overleven, hebben kmo's het afgelopen jaar hoofdzakelijk de digitalisering van hun bedrijf versneld (38%), betalingsuitstel gevraagd op ondernemingskredieten (29%) en langere betalingstermijnen gevraagd aan leveranciers (28%). Grote ondernemingen schrapten dan weer vaker strategische investeringen (25%), ontsloegen opvallend vaker personeel (18%) en verkochten dubbel zo vaak als kmo's activa om cash vrij te maken (11%). Zes op tien Belgische bedrijfsleiders (61%) maken zich grote zorgen over de cashflow van hun onderneming in de nabije toekomst. 

"Niet toevallig zijn de twee belangrijkste, strategische prioriteiten voor Belgische bedrijven in 2021 de liquiditeit versterken en het debiteurenbeheer optimaliseren. Nu de ondersteunende maatregelen van de overheden wegvallen, moeten bedrijven opnieuw op eigen benen staan. Bedrijven die in staat zijn om hun liquiditeit te vrijwaren, zullen sterker uit de coronacrisis komen, terwijl degenen die hun cashreserves in sneltempo opbranden in hun voortbestaan worden bedreigd, " aldus Christophe De Boeck.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.