14 Nov
14Nov

Het Amerikaanse farmaconcern Johnson & Johnson is van plan zich op te splitsen in twee beursgenoteerde bedrijven. Dat bevestigt CEO Alex Gorsky na uitgelekte plannen in The Wall Street Journal.

J&J wil verder gaan als puur geneesmiddelenbedrijf, waaronder dochterbedrijf Janssen Pharmaceutica valt, en de consumententak met merken als Band-Aid, Petit Marseillais, Tylenol en Listerine op eigen benen zetten. Volgens topman Alex Gorsky zal de consumentdivisie binnen 18 tot 24 maanden worden afgestoten.

Hoe de afsplitsing er precies uit gaat zien en hoe het nieuwe bedrijf gaat heten, moet nog uitgewerkt worden. Joaquin Duato, momenteel vice-voorzitter van het uitvoerend comité van J&J en vanaf januari algemeen directeur van het concern, zal CEO van het nieuwe J&J blijven zodra de scheiding voltooid is. De beslissing van J&J komt nadat concurrenten als Pfizer en Merck, dat in Europa actief is onder de naam MSD, eerder al besloten om hun consumentenactiviteiten af te stoten en zich volledig te richten op de sneller groeiende markt van geneesmiddelen. 

De twee onderdelen van J&J waren de voorbije jaren ook al uit elkaar gegroeid. Nadat de beslissing bekendgemaakt werd, steeg het aandeel van het bedrijf in de voorbeurse handel met 4 procent.

Bron: Belga 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.