KBC wil eigen virtuele munt in de steigers zetten


Bank-verzekeraar KBC plant een eigen virtuele munt, een "KBC Coin". Met die munt kan KBC bijvoorbeeld de loyale klanten financieel compenseren, en dat op een digitale manier. Dat maakte de bank vrijdag bekend bij een presentatie over de eerste maanden van 'Kate', de virtuele assistente in de bankapp.

"Deze munt kan in eerste instantie verdiend worden door loyale klanten en besteed worden aan extra diensten", klinkt het. De munt zal in een gesloten systeem zitten.

"Het is een 'closed loop' currency'. Het is dus geen munt zoals de euro waarmee je de wereld rond kan en overal betalingen doen", legt CEO Johan Thijs uit. "Het is een digitale munt die we gebruiken in een bepaalde omgeving, bijvoorbeeld de klantenomgeving." De munt kan dienen om de loyaliteit van de klanten te belonen. Die zou dan bijvoorbeeld met de KBC Coin de franchise na een ongeval kunnen betalen, of een reisverzekering kopen. Andere piste is om voor het eigen personeel een deel van de bonussen beslist door de overheid (consumptiecheques, nvdr) uit te keren via de KBC Coin.

De cryptomunten zijn een van de gebieden waar de bankier uit de Brusselse Havenlaan zich in de toekomst op wil toespitsen. Vorig week meldde De Tijd bijvoorbeeld al dat een proefproject loopt in Leuven waarbij eigenaars van een elektrische wagen hun laadbeurt kunnen betalen met een speciaal daarvoor ontwikkelde virtuele munt.

KBC benadrukt daarbij dat het niet om bitcoins of gelijkaardige uiterst volatiele munten gaat. De bank verwijst zelf bijvoorbeeld naar virtuele munten ondersteund door een centrale bank.

Naast de cryptomunten wil KBC ook inzetten op de privacy of identiteit en eigenheid van de klanten. KBC kan die "eigenheid beschermen", aldus de CEO. De bank wil een platform bouwen dat de klant de volledige controle geeft over zijn identiteit.

Naar analogie met de fysieke kluis biedt KBC nu al de virtuele kluis aan. KBC wil bijvoorbeeld gaan naar een systeem waarbij persoonlijke gegevens van de klant via bijvoorbeeld de app gebruikt worden bij pakweg de aankoop van een vliegticket.

Corona biedt een ander voorbeeld. Gebruikers van de app zullen in de toekomst toegang kunnen krijgen tot 'Helena', een uitwisselingsplatform voor medische gegevens. Zo kunnen ze bijvoorbeeld testresultaten consulteren of nog het toekomstige coronacertificaat bovenhalen. "We gaan allemaal een vaccin krijgen en vaccinatie zal een voorwaarde zijn om bijvoorbeeld toegang te krijgen tot een cinema, festival of later misschien zelfs de bus, tram en trein", aldus Thijs.

De nieuwe ontwikkelingen gaan hand in hand met de verdere uitbouw van Kate. Achter de persoonlijke assistent zit een algoritme, dat KBC blijft 'voeden' zodat de assistente steeds meer vragen van de klant kan beantwoorden. In de toekomst moet Kate steeds proactiever worden. Dat kan bijvoorbeeld door de klant meteen te helpen wanneer die driemaal een foute pincode ingeeft van de bankkaart. Of nog door garantiebewijzen te bewaren in de virtuele kluis. Vanaf eind deze maand zal Kate de klant ook met een Vlaamse tongval kunnen helpen.

In de eerste maanden van dit jaar heeft bijna één op de twee van de 1,6 miljoen klanten met KBC Mobile minstens eenmaal Kate aangeklikt of gebruikt. Dat leverde 2,4 miljoen conversaties op, waarvan een derde effectief leidde tot verdere acties.

Bron: Belga 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.