Kinepolis neemt streamingplatform Netflix op in strategie


19 Aug
19Aug

Kinepolis gaat binnenkort films van streamingdiensten zoals Netflix op het grote scherm vertonen in België. De Belgische bioscoopketen bereikte daarvoor akkoorden in nagenoeg alle landen waar hij actief is, zei CEO Eddy Duquenne donderdag bij de toelichting van de halfjaarresultaten van Kinepolis. 

Kinepolis praat al langer met streamingplatformen over het projecteren van hun producties en begin dit jaar raakte bekend dat de groep voor Luxemburg en Spanje al overeenkomsten had bereikt met Netflix. "We hebben intussen akkoorden voor alle landen, behalve Frankrijk, met partijen zoals Netflix", zei Duquenne donderdag. Wanneer de eerste Netflixfilm precies in de Belgische zalen zal verschijnen, is nog niet duidelijk. 

De samenwerking is enigszins opmerkelijk, omdat streamingplatformen als concurrent kunnen worden gezien die het traditionele filmkijken in de bioscoop onderuithalen. Maar Duquenne ziet het juist als een manier om meer producties aan te bieden met minder kosten. 

"Wij hebben historisch altijd een zeer hoge prijs betaald aan studio's", benadrukte de CEO. In ruil daarvoor kregen de bioscoopketens ook een lange exclusiviteitsperiode, die nu onder druk van video on demand almaar korter wordt, terwijl de prijzen volgens de bioscopen hoog blijven. "Het spreekt voor zich dat als je de exclusiviteit verliest, dat je dan eens gaat praten over de prijs die je gaat betalen. Met Netflix hebben we daar een akkoord over getroffen. Ik ga niet zeggen hoeveel we betalen, maar we betalen substantieel minder dan we aan een studio zouden betalen", aldus Duquenne. "We weten dat we met die films waarschijnlijk niet dezelfde volumes gaan halen als met een blockbuster, maar dat is oké voor ons." 

Volgens Duquenne is er wel degelijk een publiek voor streamingcontent in bioscopen, omdat het aspect 'beleving' almaar meer aan belang wint. "Door streamingplatformen heeft de klant meer aandacht voor beleving en is hij ook bereid er meer voor te betalen", luidde het. "Wij moeten maken dat we daar meer aan kunnen toevoegen." Kinepolis experimenteert bijvoorbeeld met nog luxueuzere zetels en wil meer films programmeren die dicht aanleunen bij de interesses van het lokale publiek. 

Daarnaast kan de bioscoop ook dienen als kwaliteitslabel, vindt Duquenne. "Er is zoveel content beschikbaar dat we moeten bouwen aan een reputatie dat als we iets aanbieden, dat het goed is", zei hij. "Dat gaat de blockbusters niet vervangen, maar wel aanvullen." 

De bioscoopuitbater heeft een "veelbelovende heropstart" gemaakt nadat zijn filmzalen weer konden heropenen. De zalen lokken 50 tot 80 procent van het aantal bezoekers vergeleken met 2019 (voor corona) en zij geven per persoon gemiddeld meer uit. Over de hele eerste jaarhelft was er wel nog verlies, heeft Kinepolis donderdagochtend bekendgemaakt. De bioscopen van de groep konden de voorbije maanden de deuren weer openen, na maandenlange coronasluitingen. In het eerste kwartaal kon Kinepolis alleen films vertonen in Spanje, Luxemburg en de Verenigde Staten, in het tweede kwartaal kwamen daar Frankrijk, Nederland en België bij. En midden juli volgden als laatste alle Canadese Kinepolis-bioscopen. 

Tijdens de eerste zes maanden van het jaar lokte Kinepolis 2,2 miljoen bezoekers. Het gaat om iets meer dan een kwart (26,9 procent) van het aantal bezoekers in dezelfde periode in 2020, dat nog "coronavrij" was begonnen. 

De Kinepolis-CEO is enthousiast over de "veelbelovende heropstart" van de bioscopen, "die ondanks de beperkende maatregelen sterk presteren met bezoekcijfers die week na week positief evolueren". "De landen die het snelst zijn opgestart, zijn voornamelijk Nederland, Frankrijk en België. We merken dat het uitkomen van lokale films daarbij erg stimulerend is."

Bron: Belga

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.