Lynk & Co opent eerste Belgische club voor Netflix-auto


11 Aug
11Aug

Het automerk Lynk & Co opent woensdag in Antwerpen zijn eerste Belgische 'club', een alternatief voor de traditionele autodealer, waar het bedrijf auto's aan de man brengt op basis van een lidmaatschap. Gebruikers betalen 500 euro maar kunnen die maandelijkse bijdrage drukken door het voertuig ter beschikking te stellen van anderen. Ook dat deelplatform zal binnenkort beschikbaar worden in ons land.

Vanaf zaterdag kunnen bezoekers in de showroom het voertuig leren kennen. De 'club' wil ook lokale en duurzame producten aan de man brengen en er zullen allerhande evenementen georganiseerd worden. "We noemen het intern al eens een anti-auto dealership", zegt CEO Alain Visser. "Omdat voor ons een traditioneel dealership niet past. We hopen dat onze leden hier niet enkel kom en als ze een auto kopen of moeten laten repareren. Maar ook om bijvoorbeeld een koffie te drinken en wat online werk te doen. Of gewoon om wat rond te hangen. Iets dat volgens ons nog niet bestaat."

Het is de derde Europese 'club' van Lynk & Co, naast die in Göteborg en Amsterdam, maar er zijn ook al een aantal tijdelijke locaties in gebruik. Een 'club' in Berlijn opent op 17 september.

Lynk & Co is een Chinees-Zweeds automerk dat voorlopig één model in zijn assortiment heeft, een SUV met een 1.5 driecilinder die beschikbaar is als plug-in of normale hybride. Er zijn geen opties, alle voertuigen zijn met luxueuze snufjes uitgerust en de kleur is beperkt tot zwart of blauw. De auto is niet elektrisch, al wil het bedrijf die technologie graag gaan gebruiken."

We gaan ervan uit dat de technologie goed genoeg is, maar de infrastructuur nog niet. Je moet zoeken waar je kan opladen en het opladen duurt te lang", vindt Visser. "Maar de auto-industrie zal elektrisch worden. Wie daaraan twijfelt is naïef. Onze volgende auto zal zeker elektrisch zijn."

Toch wordt de transformatie naar elektrisch rijden door de overheid onvoldoende ondersteund, zegt de CEO. "Een deel van deze omschakeling ligt niet in onze handen. Er moet overheidssteun zijn voor die infrastructuur. Dat is in weinig landen het geval. Noorwegen is een uitzondering en daar zie je dat de verkoop van elektrische auto's volgt. Dat moet in andere landen, zoals België, ook heel snel gebeuren." Wie zich inschrijft bij Lynk & Co, krijgt in de toekomst op enkele dagen een auto geleverd. Die korte levertijden zijn vandaag evenwel niet mogelijk door het wereldwijde chiptekort. Er zijn al een 50-tal auto's geleverd, maar Lynk & Co heeft in België al meer dan 1.000 leden.

Een tamelijk hoog aantal, en dat is belangrijk om een deelsysteem met hoge dekkingsgraad te bereiken. Visser is zelfverzekerd over het potentieel van Lynk & Co en ziet het concept in de rest van Europa aanslaan.  "We hadden op korte termijn gehoopt op 10.000 leden maar het zijn er nu al 20.000. De komende 2 à 3 jaar zie ik ons gemakkelijk boven de 100.000 leden eindigen. Dat zijn 100.000 auto's op de baan. We willen niet noodzakelijk zoveel mogelijk auto's op de weg, maar wel dat die auto's zoveel mogelijk gebruikt worden. Met 100.000 auto's zitten we naar mijn mening heel goed." 

De Antwerpse 'club' is de eerste Belgische locatie waar bestuurders die voor de abonnementsformule kiezen het voertuig kunnen testen. Over een tweede club in pakweg Gent of een stad in Wallonië is nog geen beslissing genomen.

Bron: Belga 

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.