Neckermann tevreden over herstart


23 Jun
23Jun

Reisorganisator Neckermann blikt tevreden terug op de herstart van de activiteiten. Op 7 juni begon het bedrijf na de overname door CIM Capital opnieuw reizen aan de man te brengen.

"Vanaf dag 1 was de verkoop bijzonder positief, het was boven onze verwachtingen. Het was heel duidelijk dat de markt klaar was voor Neckermann", zei CEO Gert De Caluwé bij een vooruitblik op de toekomstplannen van het reisbedrijf. Zeventig procent van de verkochte reizen was naar Spanje en Griekenland, 70 procent heeft een vertrekdatum voor eind augustus en de reissommen liggen hoger dan verwacht. Het bedrijf verwacht naar eigen zeggen nog een "hete zomer".

Op 7 juni ging de website opnieuw online en was het callcenter operationeel, twee dagen later openden de overgenomen winkels de deuren. Nog een week later zette het bedrijf de minimumbezetting stop, er is geen technische werkloosheid meer. De komende maanden moet er een nieuwe website staan. Volgens CEO De Caluwé werd nieuw leven geblazen in een "sterk merk". Hij benadrukte dat Neckermann een "Belgisch merk" is dat "werkt voor Belgische klanten". "We vergeten het Duitse merk. Ooit was er een connotatie met een Duitse merk, maar die is er niet meer." Het bedrijf focust zich enkel op België dus. Het is niet uitgesloten dat het merk Neckermann ook elders opnieuw opduikt, maar dat zal niet met het Belgische bedrijf zijn.

Vroeger verkocht Neckermann specifiek reizen van de eigen touroperator, maar nu mikt het op een breed aanbod. Daarvoor werkt het samen of is het in gesprek met Belgische en internationale touroperatoren, maar bijvoorbeeld ook hotelketens. Tachtig procent van het gewenste "Belgische aanbod" is gerealiseerd.

Neckermann wil de bestaande klanten aan boord houden en nieuwe aantrekken. Bijvoorbeeld met een kleinschalig aanbod en ook een eco-aanbod. Het reisbedrijf zal ook reizen naar Scandinavië aanbieden, alsook autocarvakanties. Ook wil het reisbedrijf de skireizen uitbouwen en op termijn ook reizen naar de Emiraten.

Neckermann heeft er een woelige tocht opzitten de voorbije jaren. In het zog van het failliet van moederbedrijf Thomas Cook ging ook het Belgische Neckermann in oktober 2019 over de kop, met vele duizenden vakantiegangers die finaal bij het Garantiefonds Reizen dienden aan te kloppen. Het Spaanse Wamos nam het bedrijf in die periode over, maar met het coronavirus gebeurde al snel het onvoorspelbare, aldus CEO Gert De Caluwé. Na twee "fantastische verkoopsmaanden" begin 2020 viel de sector vanaf maart stil. Na een periode van gerechtelijke bescherming, besliste de ondernemingsrechtbank van Nijvel vorige maand dat de Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital de nieuwe eigenaar wordt.

Uiteindelijk is het bedrijf doorgestart met 40 winkels en 100 vakantieadviseurs. Het gaat om 1 winkel minder dan eerder gecommuniceerd. De reisbureaus in Anderlecht, Waterloo en Verviers gaan pas maandag open, de rest was meteen geopend. Er zijn 4 agentschappen in Brussel, 15 in Wallonië en  21 in Vlaanderen. "We zijn een beetje oververtegenwoordigd in Wallonië en een beetje ondervertegenwoordigd in Vlaanderen", aldus COO Marc De Waele. In Brussel zit het aantal kantoren op peil.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.