Lotus Bakeries heeft zijn omzet vorig jaar met 13 procent zien stijgen tot 750,3 miljoen euro. De recurrente brutowinst (ebitda) is met ruim 11 procent gestegen, om uit te komen op 151 miljoen euro. Netto bleef daar ruim 90,7 miljoen euro van over. Dat blijkt maandagmorgen uit de jaarcijfers van de koekjesfabrikant. 

Vooral de speculoos-pijler Lotus Biscoff blijft een belangrijke aanjager voor de groei van het bedrijf. In 2021 werd er een stijging met 15 procent opgetekend. Onder meer in de grote consumentenmarkten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Zuid-Korea, Duitsland, Spanje, Italië, Canada en Australië kwam de groei boven de 10 procent uit. Een andere pijler die goede cijfers kan voorleggen is die van de gezonde repen: Lotus Natural Foods kende een omzetgroei van 20 procent. 

De sneller dan verwachte groei van Lotus Biscoff zet het bedrijf ertoe aan om dit jaar verder investeren in België en in de VS. In ons land zal in het derde kwartaal van 2022 een tweede deegbereidingskamer en een nieuwe Biscoff Sandwich Cookie-lijn in gebruik worden genomen. In de VS wordt de capaciteit verdubbeld met twee nieuwe Lotus Biscoff-productielijnen. In totaal is 100 miljoen euro voorzien voor de investeringen. 

De raad van bestuur van het bedrijf zal voorstellen om over 2021 een brutodividend van 40 euro per aandeel uit te keren. Voor 2020 ging het nog om 35,5 euro per aandeel.


Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.