Roularta hersteld van corona


17 Aug
17Aug

De beursgenoteerde mediagroep Roularta werd vooral in de eerste helft van 2020 door de coronacrisis getroffen. Ze schatte de impact toen op meer dan 20 miljoen euro omzet en dook netto in het rood. Een jaar later is Roularta Media Group uit het dal geklommen. De omzet herstelde met 17,5 procent tot 141,7 miljoen euro, of "ongeveer in lijn met de eerste jaarhelft van 2019". Het nettoverlies van de eerste zes maanden van 2020 werd omgebogen in een nettowinst van 8,1 miljoen euro. En ook de winstgevendheid verbeterde sterk, met een brutomarge (ebitda-marge) van 16 procent.  De omzet uit abonnementen en losse verkoop (Knack, Sport/Voetbalmagazine, Flair, Libelle ...) steeg voordal dankzij overnames met 12,4 procent. Zonder de overnames was er een toename met 1,1 procent. 

"We zijn in vergelijking met zeg maar vijftien jaar geleden veel meer een magazine-uitgever geworden", vertelt CEO Xavier Bouckaert daarover. Achter die tijdschriften heeft Roularta met een eigen abonnementenbeheer een ijzersterke motor zitten. Zo namen de West-Vlamingen bijvoorbeeld in 2018 een reeks vrouwenbladen (onder meer Flair en Libelle) over van Sanoma. "Het abonnementenbeheer van Libelle was uitbesteed. We hebben dat onmiddellijk in eigen beheer genomen. En met resultaat: het aantal abonnementen bij Libelle is van 60.000 bij de overname naar 80.000 vandaag gestegen"; vertelt financieel directeur Jeroen Mouton.

Roularta is van plan nog extra in te zetten op dat abonnementensucces. In september komt het bedrijf met een familie-abonnement: een abonnee zal met drie gezinsleden gebruik kunnen maken van het abonnement om behalve een papieren tijdschrijft ook digitaal toegang te kunnen krijgen tot alle 30 titels. "Vader kan dan Knack lezen, terwijl de dochter misschien voor Flair kiest. Een beetje zoals Neflix dus", aldus CEO Bouckaert daarover. Aan de formule is een meerkost van 24 euro per jaar verbonden. Voor abonnementen van Knack, Trends en Le Vif wordt het de standaardformule. Abonnementen van Knack en Trends worden dus met andere woorden 2 euro per maand duurder. "'We hebben daar onderzoek naar gedaan. De lezers staan daar voor open", verzekert de topman.

Het idee achter het familie-abonnement is om met de extra logins het hele gezin lezer te maken. Dat maakt het voor lezers ook moeilijker om een abonnement op te zeggen. En ook van de reclamezijde kwam er goed nieuws: de reclameomzet, die vorig jaar met ruim 35 procent gedaald was, herstelde met 29 procent. Onder meer publiciteit in de gratis bladen (zoals bijvoorbeeld Streekkrant) bleef wel nog achter. De mediagroep laat voorts weten dat er een bijzondere waardevermindering van 7,6 miljoen euro is geboekt "op enkele merken van de groep die de voortdurende impact van corona ondergaan". Het gaat meer bepaald om de merken Sterck, Flair en Le Vif/L'Express. Dat laatste is het gevolg van de zich moeizamer herstellende advertentiemarkt in Wallonië. "In Wallonië komt de advertentiemarkt langzamer op gang dan in Vlaanderen. Denk maar aan de mode-adverteerders, die hebben het nog steeds moeilijk in Wallonië", klinkt het bij Roularta.

Roularta verwacht in de tweede jaarhelft een verder herstel. De groep stelt ook een brutodividend van 1 euro per aandeel te kunnen uitkeren "over het lopende jaar en de komende jaren". Beleggers onthaalden de cijfers enthousiast en stuurden het aandeel tot meer dan 7 procent hoger in het eerste halfuur na opening van de beurs in Brussel.

Bron: Belga
Foto: KW

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.