Telenet, Mediahuis en Proximus richten reclameregie op


De nieuwe constructie wordt een joint venture tussen Mediahuis (44,4 %), Telenet/SBS (44,4 %) en Proximus/Skynet (11,2 %). Ook Pebble Media, de reclameregie achter websites als één.be, sporza.be, stubru.be en Skynet Advertising (Dailymotion, Verizon, Autosalon) is betrokken.

De deelnemende partijen maken zich sterk dat adverteerders hun klanten doelgerichter en efficiënter zullen kunnen bereiken, omdat 'door de rijkdom aan data van de verschillende mediamerken met elkaar te combineren een bijzonder sterk aanbod aan segmentatiemogelijkheden ontstaat'.

In de zoektocht naar reclame-inkomsten is het voor Belgische media al jaren opboksen tegen techreuzen als Google en Facebook. Die twee halen zo'n 80 procent van de omzet uit digitale advertenties binnen. Dat media- en telecombedrijven in hun strijd de handen in elkaar slaan is niet nieuw. De markt voor digitale reclame bedraagt in België 1 miljard dollar. Door samen te werken en gegevens te delen kunnen de spelers hun advertenties afhankelijk van de doelgroep preciezer afstellen.

Proximus probeerde eerder al een gelijksoortig samenwerkingsverband op poten te zetten. Bij die Belgian Data Alliance, dat voorlopig nog in een testfase zit, zijn naast Mediahuis en Telenet ook DPG Media, de VRT, RTL en RTBF betrokken.

Bron: De Tijd


Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.