Thalys gelooft in mooie toekomst na pandemie


01 Apr
01Apr

2020 bleek een moeilijk jaar voor veel sectoren, ook het spoor en toerisme werden zwaar getroffen. De ongekende gezondheidscrisis had een directe impact op Thalys die haar commerciële omzet met 70% zag dalen, een vermindering van € 385 miljoen ten opzichte van 2019. Deze plotselinge omzetdaling werd echter gedeeltelijk gecompenseerd door de toepassing van twee krachtige maatregelen, geïntroduceerd in maart 2020, waardoor in totaal bijna € 150 miljoen kon worden bespaard. De dienstregeling werd aangepast aan de vraag met een vermindering van 60% ten opzichte van 2019. Hierdoor kon Thalys € 106 miljoen besparen. Thalys voerde een bezuinigingsplan uit met als resultaat een kostenreductie van € 42 miljoen. De EBITDA sloot af op - € 78,5 miljoen en het netto jaarresultaat op - € 137,7 miljoen 

Externe financiering

Ondanks dit verlies behield het bedrijf wel een positieve cashflow op 31 december 2020 maar zal naar verwachting alsnog in rode cijfers terechtkomen in april 2021. Daarom zal Thalys voor het eerst in haar geschiedenis een beroep moeten doen op externe financiering: “De pandemie die we doormaken is de meest ernstige crisis in onze geschiedenis. Al meer dan een jaar hebben de restricties op reizen een zware tol geëist van onze  reizigers en uiteraard de mensen in ons bedrijf. Ook in 2021 zullen we nog verlies lijden en zullen we voor het eerst een beroep moeten doen op externe financiering”, legt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys, uit.

Mooie toekomst voor treinvervoer

Na een moeilijk jaar en een onzekere start van 2021, kijkt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys, met vertrouwen naar de toekomst: “We blijven overtuigd van het aanzienlijke groei- en ontwikkelingspotentieel van het internationale hogesnelheidsspoorvervoer in Europa. 2021 is uitgeroepen tot het ‘Europese jaar van het spoor’. Dit bewijst dat de trein een mooie toekomst voor zich heeft en wordt gezien als een betrouwbaar en milieuvriendelijk vervoermiddel." 

Ook al vervoerde Thalys in 2020 maar 2,5 miljoen passagiers, 70% minder dan in 2019, toch bereidt het bedrijf zich voor op het herstel. "We hebben de uitbreiding van de dienstregeling voorbereid en zijn klaar om het aantal treinen en ritten te verhogen en meer reizigers te verwelkomen zodra de gezondheidssituatie het toelaat", vervolgt Bertrand Gosselin.

Ondanks de zware impact van deze gezondheidscrisis erkent Bertrand Gosselin dat de pandemie belangrijke trends in de toeristische sector blootlegt: "In 2021 viert Thalys haar 25ste verjaardag. Een belangrijk jubileum dat door ons gezien wordt als een nieuwe start. De pandemie heeft de manier waarop we reizen beïnvloed en de trend van duurzamer reizen en bestemmingen dichter bij huis alleen maar versneld. We geloven dat reizen van stadscentrum naar stadscentrum, de zeer lage impact van onze activiteit op het milieu en onze erkende kwaliteit van dienstverlening redenen zijn voor onze reizigers om bewust voor de trein te kiezen”.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.