Vergroening De Lijn komt in een volgende fase


De raad van bestuur van De Lijn heeft enkele knopen doorgehakt voor de vergroening van de openbaarvervoermaatschappij. Zo zullen de stelplaatsen van Genk-Winterslag, Kortrijk en Destelbergen de eerste grote lading elektrische bussen van De Lijn ontvangen. Het bestuur bepaalde ook een shortlist van kandidaten voor de ombouw van de eerste stelplaatsen voor e-bussen.

De kandidatenshortlist volgt op de vierdelige aanbesteding in december voor 200 elektrische bussen, de ombouw van zowat tien stelplaatsen, de begeleiding door een studiebureau en een algemene begeleiding van het hele project.

De Lijn kiest voor batterijbussen, die 's nachts in de stelplaats moeten opladen. "Het plaatsen, aansluiten en testen van de laadinfrastructuur op de stelplaatsen is daarom een kritisch element", klinkt het in een persbericht.

Het bestuur bevestigde dat de eerste 63 e-bussen naar de stelplaatsen van Genk-Winterslag, Kortrijk en Destelbergen, nabij Gent, gaan. Deze stelplaatsen beschikken over voldoende ruimte en beschikken over een eigen onderhoudscentrum, klinkt het. De keuze is genomen op basis van objectieve criteria waarbij technische en juridische haalbaarheid centraal stond, luidt de boodschap.

In de loop van 2023 zullen de eerste stelplaatsen en bijhorende e-bussen operationeel zijn. Die bussen zullen ook op trajecten naar andere steden rijden.

Het gaat om de eerste grote bestelling. Sinds vorig jaar rijden er al enkele elektrische bussen in het kader van een proefproject.

De aankoop van de bussen wordt nog behandeld in een nog te publiceren openbare aanbesteding. Voor de drie andere onderdelen van de aanbesteding zijn de kandidaturen beoordeeld en de bestekken gedetailleerd uitgewerkt. Het bestuur keurde selectieverslagen en bestekken goed, zodat kandidaten nu hun offerte kunnen opstellen. De Lijn wijst nog op het belang van de beslissing van de raad van bestuur. Een internationale bevraging leerde dat "de ombouw van de stelplaatsen meer middelen in beslag neemt dan de aankoop en ingebruikname van de e-bussen zelf".

Over de elektrische bussen is al menige hoeveelheid inkt gevloeid. Medio december lanceerde De Lijn de aanbesteding voor de eerste 200 e-bussen. Vorige maand liet Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de selectiecriteria herbekijken, omdat ze Belgische busbouwers, in casu Van Hool, uitsloten. De Lijn was initieel van plan om 970 elektrische bussen aan te schaffen. Maar die aanbesteding werd vorige zomer stopgezet. Intussen is er dus een gefaseerde aanpak, waarbij De Lijn tegen 2025 400 elektrische bussen zal aankopen - voor de helft loopt dus al een aanbesteding.

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.