Verzekeraar AlliA doet nieuwe overname


De onafhankelijke verzekeringsmakelaar AlliA neemt zijn concurrent Nuytten in Roeselare over. Dat meldt AlliA woensdag. De verzekeraar nam recentelijk ook al VHS in Limburg, Excel & Co in Brussel en Assumax in Waasmunster over. Met de nieuwe overname verstevigt AlliA zijn positie op de bedrijvenmarkt en verwelkomt het 22 nieuwe medewerkers, klinkt het in een persbericht. 

De premieomzet van familiebedrijf Nuytten bedraagt zowat 34 miljoen euro. AlliA ziet met de overname zijn premieomzet stijgen tot ruim 445 miljoen euro in 2021 en mikt op een brutowinst (ebitda) van zowat 12 miljoen euro. De tweede grootste Belgische onafhankelijke makelaar telt 247 werknemers.

CEO Joseph Lebon vertelde twee jaar geleden aan Trends, ter gelegenheid van de overname van het Limburgse VHS, dat hij tegen 2023 voorbij de grens van 40 miljoen euro commissieomzet wilde gaan. Met deze derde overname zit AlliA sneller dan gedacht bijna aan dat cijfer.

Volgens Kelly Schamphelaere, de CEO van de federatie van verzekeringsmakelaars FVF, neemt de consolidatie in de verzekeringsmakelaardij verschillende vormen aan: "Er zijn fusies en overnames, vooral bij de grote spelers. Kleine makelaars werken meer samen, onder hun eigen of een overkoepelende naam. Daardoor daalt het aantal makelaars lichtjes, maar de werkgelegenheid in de sector blijft op peil en de commerciële slagkracht wordt versterkt."

Dat bevestigt de recente studie van Assuralia over de distributiekanalen voor verzekeringsproducten. Daaruit blijkt dat verzekeraars iets meer dan de helft van hun premie-inkomsten via makelaars realiseren. In de schadeverzekeringen gaat het zelfs om 61,1 procent. Zowel in leven als niet-leven blijven de makelaars het grootste verkoopkanaal. "Klanten zoeken misschien online meer informatie, maar ultiem doen ze bij de aankoop graag een beroep op het advies en de expertise van een specialist", aldus Schamphelaere.

Daar heeft zelfs de corona-epidemie volgens haar weinig aan veranderd: "Fysiek afspreken met klanten was een hele tijd niet gemakkelijk. Daardoor zijn heel veel makelaars op de trein van de digitalisering gesprongen. Ze bieden hun klanten via een website of andere digitale communicatiemiddelen steeds meer functionaliteiten aan. Denk aan het online raadplegen van een portefeuille of dossier, het aangeven van een schadegeval en het aanvragen van een offerte."

Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.