Voedingssector breidt engagement voor verantwoorde reclame naar kinderen uit


12 Nov
12Nov

De Belgian Pledge is een initiatief van de Belgische voedingssector waarbij 52 voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars zich vrijwillig engageren om hun marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken en aan strikte criteria te onderwerpen. Fevia, Comeos en UBA lanceren nu de Belgian Pledge 3.0: een vernieuwd engagement dat de lat opnieuw hoger legt, met verstrengde voedingskundige criteria om te mogen adverteren naar kinderen, een uitbreiding naar online influencers en een test met een klachtensysteem. Met deze vernieuwde Belgian Pledge zet de voedingssector op eigen initiatief stappen vooruit en toont ze zich een verantwoordelijke partner in het streven naar gezondere voedingskeuzes.

Zelfregulering werkt

Obesitas en overgewicht vormen een complexe maatschappelijke uitdaging. De Belgische voedingssector neemt daarin haar verantwoordelijkheid op, onder meer op het vlak van reclame en marketing. Omdat kinderen jonger dan 12 jaar nog niet voldoende kritisch kunnen omgaan met reclame en marketing lanceerden Fevia, Comeos en UBA in 2012 het vrijwillig initiatief de Belgian Pledge.De initiële engagementen gingen over reclame op tv, op scholen en op de website van de bedrijven. In juni 2017 kwam er een uitbreiding naar 9 bijkomende kanalen waaronder bedrijfsprofielen op sociale media zoals Facebook en Youtube, interactieve spelletjes en mobile en SMS marketing. Het overgrote deel van de bedrijven die marketing voor voeding en dranken naar kinderen voorzien ondertekenden intussen de Belgian Pledge. De monitoring rapporten op www.belgianpledge.be tonen aan dat die leden van de Belgian Pledge hun engagementen zeer goed nakomen. Met de Belgian Pledge 3.0 versie gaan we nu nog een stapje verder.

3 vernieuwingen in de Belgian Pledge 3.0

De Belgian Pledge laat enkel marketing en reclame toe naar kinderen jonger dan 12 jaar voor producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria. Door bedrijven toe te laten om alleen voor deze producten reclame te maken, motiveert de Belgian Pledge hen om te investeren in innovatie. Zo helpen we kinderen en ouders ook om keuzes te maken die passen in een gezonde, evenwichtige levensstijl.We leggen de lat nu nog wat hoger door strengere criteria op te nemen voor ontbijtgranen, kaas, sauzen, soep, yoghurt, chips, pasta, nootjes en maaltijden voor kinderen. Zo moeten producenten en handelaars producten op de markt brengen met minder vetten, suikers of zout om nog in aanmerking te komen voor marketing naar jongeren. De nieuwe criteria vind je hier.

De Belgian Pledge had al betrekking op de websites en de sociale media kanalen van de bedrijven zelf. In de vernieuwde Belgian Pledge 3.0 gaan we ook de online influencers, die steeds vaker een deel uitmaken van de online marketing, controleren. Ook zij zullen enkel producten die voldoen aan de strengere criteria moeten aanprijzen.Daarmee bewijst de Belgian Pledge dat zelfregulering sneller dan wetgeving kan inspelen op het snel veranderende mediagebruik van kinderen. We stellen daarbij twee voorwaarden. Ten eerste moet de online influencer een vergoeding ontvangen van de onderneming, en ten tweede moet de onderneming controle hebben over de communicatie.

De Belgian Pledge is een zelfregulerend initiatief maar is daarom niet vrijblijvend. Ondertekenaars laten jaarlijks hun engagementen controleren door onafhankelijke partners. Hun monitoring rapporteren zijn online beschikbaar op www.belgianpledge.be.In de vernieuwde Belgian Pledge 3.0 testen we vanaf januari 2021 een klachtensysteem uit, als aanvulling op die monitoring. We zullen daarbij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) aanstellen als onafhankelijke experten om de gegrondheid van de klachten te beroordelen. De JEP zal haar uitspraken publiceren op haar website (www.jep.be) en op de website van de Belgian Pledge (www.belgianpledge.be).  

Bron: Fevia



Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.